LUDAH

Air yang keluar dari dalam mulut (Kamus Dewan, Edisi Keempat, ms:962)

Peristiwa ludah telah terjadi lagi. Buli, buli dan buli…. Gambar peludah (orang yang meludah) terpapar di face book/ buku wajah. Terdahulu,beberapa bulan yang lalu, Ahli Parlimen Shah Alam telah diludah. Gambarnya juga terdapat di face book  dan juga akhbar. Dunia maya tanpa sempadan, menyebarkan berita-berita baik positif atau negatif.

Kami juga pernah melalui kejadian kecil seperti ini. Saya dan Allahyarham Aboh  pernak diludah oleh seseorang sewaktu kami  keluar dari kereta. Waktu itu Allahyarham Aboh sudah tidak memegang apa-apa jawatan dan juga tidah juga cergas dalam kegiatan politik.

Peludah tersebut bukan orang muda tetapi sudah berusia. Ia melihat kami dengan muka yang marah dan meludah beberapa kali. Perkataan yang keluar dari mulutnya tidak begitu jelas. Saya ingin sekali menghapirinya dan bertanya kenapa? Tetapi Allahyarham Aboh telah memegang tangan saya supaya tidak bergerak dan melayan orang tersebut.  Ya Allah, apa yang ada dalam fikirannya. Tidak adakah rasa sabar atau malu dengan perbuatannya. Orang-orang yang ada di sekitar tempat tersebut malah mendatangi Allahyarham Aboh dan bersalaman. Peludah tersebut terus pergi dan meninggalkan kami.

LUDAH

A.Fuadi: 131 Pintu Cahaya dari Timur (Penerbit PT Gramedia Pustaka Utama, Jakarta, 2002)

 

Iklan

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout /  Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout /  Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout /  Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout /  Ubah )

Connecting to %s