Kampanye Hitam

Kampanye: kempen

Hitam; warna seperti warna arang, lawan putih.

Sudah selesai pemilihan Presiden Republik Indonesia. Hasilnya belum diketahui lagi. Semuanya masih menunggu dan terus berharap kemenangan masing-masing. Macam-macam berita dan cerita tentang pemilu dan kampanye. Kampanye hitam katanya

Kampanye hitam terjadi di mana-mana, tanpa mengiri zaman dan tahun. Pada zaman Romawi juga ada kampanye hitam. Zaman Julius Ceaser juga terdapat kampanye hitam. ini antara gesit dan kurang gesit. Tentu saja kampanye hitam disertai oleh fitnah dan cerita-cerita bohong atau cerita yang ditambah ajinomoto supaya lebih sedap didengar. Tidak kira zaman internet atau bukan, hal ini terus saja berlaku. Masih ingat cerita-cerita kempen zaman dulu. Tahun 60-an dan seterusnya. (Ketahuan ya kalau sdh warga emas…he…). Waktu itu masih kecil tetapi kerana seluruh keluarga bersama-sama dalam kempen pilihan raya. Macam-macam kejadian dan kampanye hitam , fitnah dll. Salah satunya arwah aboh punya Hotel Asri, bas Asri malah ASRI: Akademi Seni Rupa Indonesia. Hebat kan! Dulu belum ada internet jadi banyak yang percaya. Bahkan tersebar, arwah abah bawa emas dalam tin milo ke luar negeri. kalau ingat-ingat , dasyat juga. Apabila mereka menerima fitnah, daya fikir kurang atau tidak bekerja. Terima bulat-bulat.

Indonesia seperti tanah air kedua bagi saya, tentu saja saya mengambil perhatian yang lebih. Kalau ada yang mengatakan tidak benar tentang Indonesia, saya juga turut sedih. Apa lagi Kalau Malaysia dijadikan bahan olokan. Sedihnya berganda-ganda.

Saya juga banyak menerima ‘post’ dalam buku wajah/facebook melalui KAGAMA.  Saya kan alumni UGM. Berita yang diterima 90% tentang Capres no.2 dan 10% tentang Capres no.1. Maam-macam ceita. mau ketawa, sedih dan mangkel juga ada.  Enak aja ngarang-ngarang cerita. Eh…malah teman baik saya orang kuat No.2 lho.he… Saya? orang luar sih, punya pendapat lain untuk Indonesia Raya. Ada deh….

Apa pun atau siapa pun presidennya, saya tetap menyokong dan jadilah negara hebat dan maju ke hadapan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iklan

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout /  Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout /  Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout /  Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout /  Ubah )

Connecting to %s